NewYorkPolonia >> Article
Nowoczesne efekty specjalne w nowym filmie Jerzego Hoffmana

Posted on: July 13, 2010

Warszawa - W filmie Jerzego Hoffmana "Bitwa Warszawska 1920", do kt贸rego zdj臋cia obecnie trwaj膮, u偶yte b臋d膮 efekty specjalne z najwy偶szej p贸艂ki; ekipa korzysta z wiedzy przekazanej przez znanego brytyjskiego specjalist臋 od efekt贸w - m贸wi charakteryzatorka Mira Wojtczak.

Wojtczak pracuje nad charakteryzacj膮 w "Bitwie..." wsp贸lnie z drug膮 charakteryzatork膮 - Lilian膮 Ga艂膮zk膮, oraz trzema asystentkami.

"B臋dzie w tym filmie wiele scen ukazuj膮cych z艂o i okrucie艅stwo wojny. Ze wzgl臋du na realizm scen, tego bezwzgl臋dnie wymaga re偶yser, wspieramy si臋 w pracy efektami specjalnymi" - t艂umaczy艂a Wojtczak.

Jak powiedzia艂a, jej kole偶anka Liliana Ga艂膮zka rok temu wyjecha艂a do Londynu, gdzie uko艅czy艂a szko艂臋 efekt贸w specjalnych u Niella Gortona - guru w tej dziedzinie.

Wybuchy, wystrza艂y, postrza艂y - to efekty pirotechniczne, za kt贸re na planie filmu Hoffmana odpowiadaj膮 pirotechnicy.

"Po zastosowaniu efekt贸w pirotechnicznych na ekranie widzimy efekt wt贸rny - poranione, rozerwane cia艂a ludzi. W tym momencie +wejdzie+ Lila ze swoimi efektami. Widzowie na ekranach kin ujrz膮 rannych, poszarpane cia艂a, oderwane r臋ce i nogi - s艂owem, okrucie艅stwo wojny" - zapowiedzia艂a Wojtczak.

"Ju偶 teraz pracujemy nad bardzo trudn膮 scen膮 - u艂ana z obci臋t膮 g艂ow膮. Efekt musi by膰 dla widza realistyczny i piorunuj膮cy" - zaznaczy艂a charakteryzatorka.

Ekipa realizuj膮ca "Bitw臋 Warszawsk膮 1920" ma za sob膮 kilkana艣cie dni zdj臋ciowych - od 29 czerwca, gdy w podwarszawskiej Twierdzy Modlin pad艂 pierwszy klaps.

Film Hoffmana ma by膰 w obszarze polskiej kinematografii projektem nowatorskim - du偶膮 historyczn膮 produkcj膮 ze zdj臋ciami w technologii 3D. Zdj臋cia te realizuje operator S艂awomir Idziak - nominowany (w 2002 r.) do Oscara za zdj臋cia do "Helikoptera w ogniu" Ridleya Scotta.

"Nim przyst膮pi艂y艣my do naszej pracy, przygl膮da艂y艣my si臋 charakteryzacji w wielu zagranicznych filmach. Mi臋dzy innymi w +Helikopterze w ogniu+. Obejrza艂am ten film w wielkim skupieniu, wr臋cz na stopklatkach. I to nie tylko ze wzgl臋du na posta膰 naszego operatora, ale tak偶e z uwagi na to, 偶e charakteryzacja w tej wojennej produkcji by艂a wzorcowa" - opowiada艂a Wojtczak.

"Abstrahuj膮c od militari贸w - od tego, 偶e w +Bitwie Warszawskiej 1920+ i w +Helikopterze w ogniu+ bohaterowie walcz膮 ca艂kiem inn膮 broni膮 - spocona twarz kogo艣, kto biegnie przez piach, kto przedziera si臋 przez k艂臋by dymu, wygl膮da niemal zawsze tak samo" - podkre艣li艂a.

Wojtczak przyzna艂a, 偶e w filmach tworzonych w technologii 3D detal jest znacznie bardziej wyeksponowany ni偶 w przypadku film贸w kr臋conych klasyczn膮, "p艂ask膮" technik膮 zdj臋ciow膮. Dlatego poprzeczka dla charakteryzatora ustawiona jest bardzo wysoko.

"Ka偶dy szczeg贸艂 b臋dzie bardziej widoczny na kinowym ekranie. Przesuwa si臋 granica tzw. pierwszego planu. Wszyscy aktorzy plus t艂o na osiemdziesi膮t metr贸w od kamery - to wszystko stanowi pierwszy plan. W przypadku scen zbiorowych, kt贸rych w naszym filmie b臋dzie bardzo wiele, wzrasta - w stosunku do technologii tradycyjnej - liczba ludzi, kt贸rzy musz膮 by膰 traktowani w tych scenach jako aktorzy pierwszoplanowi" - zwr贸ci艂a uwag臋 charakteryzatorka.

Mira Wojtczak zajmuje si臋 charakteryzacj膮 filmow膮 od 30 lat. Pracowa艂a m.in. na planach: "Poci膮gu do Hollywood", "Ja艅cia Wodnika", "Ogniem i mieczem", "Quo vadis", "Starej ba艣ni" i "Rewersu".

Liliana Ga艂膮zka odpowiada艂a z kolei za charakteryzacj臋 m.in. na planach film贸w: "Kingsajz", "Cwa艂", "S艂awa i chwa艂a" (wsp贸lnie z Mir膮 Wojtczak), "Janosik. Prawdziwa historia".

Wojtczak przyzna艂a: "Cho膰 mamy ju偶 wieloletnie do艣wiadczenie, w przypadku tego filmu czujemy si臋 w pewnym sensie niczym debiutantki. To jednak dodaje skrzyde艂 - 艣wiadomo艣膰, 偶e wst臋pujemy w przestrzenie jeszcze w polskim kinie nie odkryte".

W filmie Hoffmana pojawi si臋 wiele postaci historycznych - w艣r贸d nich Stalin, Lenin, Tuchaczewski, Charles de Gaulle.

Lenina - jak opowiada艂a PAP Mira Wojtczak - zagra aktor z Rosji, fizycznie do niego podobny. "Mamy przygotowane dla tej postaci w膮sy i brod臋. Warunki fizyczne tego aktora odejm膮 nam problemu" - powiedzia艂a charakteryzatorka.

"Je艣li chodzi o aktor贸w polskich - widzowie zobacz膮 na przyk艂ad Wiktora Zborowskiego w roli de Gaulle''a. Charles de Gaulle: poci膮g艂a twarz, mocny nos, mocna szcz臋ka. Bardzo charakterystyczny zarost. W膮sik, kt贸ry automatycznie obu pan贸w do siebie zbli偶y艂. Wszak偶e Wiktor Zborowski jest w tej chwili bia艂y jak go艂膮bek, ale ju偶 samo przyciemnienie w艂os贸w i brwi sprawi艂o, 偶e sta艂 si臋 podobny do de Gaulle''a. Jak bardzo? Widzowie b臋d膮 zaskoczeni" - uwa偶a Wojtczak.

G艂贸wn膮 posta膰 kobiec膮, o imieniu Ola, zagra w "Bitwie..." Natasza Urba艅ska.

"Posta膰 Nataszy przejdzie du偶膮 ewolucj臋. Poznamy j膮 jako 艣liczn膮 tancerk臋 przedwojennego warszawskiego kabaretu. Nast臋pnie zobaczymy jako sanitariuszk臋 w oddzia艂ach kobiecych, do kt贸rych wst臋puje jako ochotniczka. Dziewczyna trafi w wojenn膮 zawieruch臋. Znikn膮 loki, Ola przestanie by膰 wymuskana. Groza wojny wydob臋dzie z kabaretowej aktorki co艣 bardzo prawdziwego, co t臋 posta膰 bardzo zmieni. B臋dzie to ju偶 ca艂kiem inne wcielenie Oli" - opowiada艂a Wojtczak.

Charakteryzatorka jest pod du偶ym wra偶eniem zachowania si臋 Urba艅skiej na filmowym planie.

"Bez jednego kaprysu, jednego +nie chce mi si臋+, +za ci臋偶ko+, +za gor膮co+. Natasza Urba艅ska chodzi na planie, w upale, w ci臋偶kim we艂nianym szynelu wojskowym, w peruce, w kt贸rej g艂owa aktorki niemal si臋 gotuje. I jeszcze do tego - w czapce wojskowej. Jest zawsze u艣miechni臋ta" - opowiada艂a Wojtczak.

W obsadzie filmu "Bitwa Warszawska 1920" znajd膮 si臋 te偶 m.in. Borys Szyc i Daniel Olbrychski (jako marsza艂ek J贸zef Pi艂sudski). Kanw膮 filmu s膮 - wplecione w militarne wydarzenia okresu Bitwy Warszawskiej - losy dw贸jki m艂odych, zakochanych bohater贸w (Szyc i Urba艅ska). Premiera "Bitwy..." planowana jest na wrzesie艅 2011 r.

Ca艂y wywiad oraz zdj臋cia z planu - na portalu historycznym www.dzieje.pl

Source: PAP

Martin Transports International
CalPolonia
AzPolonia